|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Top200: átlag 25 millió pr-re 2005-ben
|
www.mediainfo.hu, 2006. január 6. A
Lenhardt & Weichinger Communications megbízásából készült kutatás
szerint a vállalati döntéshozók háromnegyede (74%) tartja fontosnak a
public relations tevékenységet, ennek köszönhetően a megkérdezett cégek
60%-a foglalkoztat belső pr szakember(eke)t és/vagy veszi igénybe pr
ügynökség segítségét. A cégek 40%-ánál nincs belső pr csapat és pr
ügynökséget sem bíznak meg, hanem az egyéb területeken dolgozók
feladatkörébe integrálják a pr kommunikációs feladatokat. Ugyanakkor ez
utóbbi gyakorlat a vállalatvezetők szerint nem megfelelő, ezért a
jövőben e téren változást terveznek. Középtávon érezteti hatását a pr
A megkérdezett vezetők szerint a folyamatos pr tevékenység létkérdés
egy cég életében, ugyanakkor a termékek, szolgáltatások sikerességét
szerintük elsősorban azok jellemzői és a klasszikus marketing
tevékenység sikeressége határozza meg. Ennek ellenére a pr-nek a
termékkommunikációban is helye van, hiszen a cégimázs javítása és
fenntartása (85%), a konkurensekkel szembeni harc és piaci pozíció
erősítése (54-59%) és a befektetői bizalom elnyerése és erősítése (54%)
mellett termékeik és szolgáltatásaik bevezetése esetében is fontosnak
ítélik pr tevékenység kifejtését (62%). A vállalati vezetők
81 százaléka szerint a professzionális pr tevékenység - amely a
döntéshozók közel kétharmada (63%) szerint középtávon, 1-3 év alatt
fejti ki érezhető hatását - képes pozitív hatást gyakorolni a cég
árbevételére is. Minden második megkérdezett vezető vélte
úgy, hogy a jelenlegi pr kiadásoknál többre lenne szükség a kitűzött
célok elérése érdekében, ugyanakkor a következő 1 évben kétharmaduknál
nem változnak az erre fordított kiadások, 3 éven belül pedig a
megkérdezettek harmadánál lehet számítani a pr büdzsé növekedésére.
2005-ben a megkérdezett cégek többsége esetében a klasszikus pr
tevékenységre ? elsősorban sajtókapcsolatok kezelésére és a
sajtómegjelenések menedzselésére ? szánt összeg a cégek 59%-ánál
kevesebb, mint 25 millió Ft volt. Általában elmondható, hogy
a pr szakemberekkel kapcsolatos elvárások rendkívül széleskörűek,
hiszen a jó kommunikációs készség, a kreativitás, az empátia, a
terhelhetőség és stressz-tűrés, a jó kiállás, a meggyőzőerő és a
magabiztosság mellett széles kapcsolatrendszer, ügyfél-centrikus
hozzáállás, magas fokú szakmai kompetencia és piaci vagy szektorismeret
is szükséges a szakma magas szintű műveléséhez a vállalati döntéshozók
szerint. A nagyvállalatok az általuk alkalmazott ? a megbízói oldalon
dolgozó ? pr munkatársakkal szemben általában komolyabb elvárásokat
támasztanak, mint az ügynökségek ügyfélkapcsolati munkatársai esetében.
A pr ügynökségek kiválasztása során a hazai vállalatvezetők
elsősorban a szakértelmet, az ügynökségnél rendelkezésre álló
szakembergárdát tartják meggyőző erőnek, csak ezután következik a
beadott ajánlat szakmai tartalma, majd az ügynökség referenciái és
szakmai múltja. Szintén fontos szempontként értékelik a megkeresésre
való reagálás mikéntjét ? gyorsaságát és az ügyfélkezelés módját ?
valamint az ajánlat azon részét, amely kimondottan a kapcsolati hálóra
vonatkozik. Mindezek mellett döntő lehet az ügynökség által kínált
szolgáltatások árszínvonala, valamint az ügyfelektől származó
informális visszajelzések. A pr ügynökséget alkalmazó
vállalatok túlnyomó többsége (79%) elégedett ügynökségi partnerével,
azonban az ár-érték arányt vizsgálva az elégedettek aránya 58%-ra
csökken. A hazai pr szakembereket általában a közepesnél
valamivel jobbnak, a megbízói oldalon dolgozó pr szakembereket jónak,
míg a pr ügynökségek szakembereit kifejezetten felkészültnek tartják a
vállalatvezetők. Azok a cégek, amelyek kizárólag belső pr
szakember, vagy részleg segítségével oldják meg feladataikat, úgy
tartják, hogy a leginkább egy-két, esetleg háromfős szakmai teamek
alkalmazásának legfontosabb előnyei a cég belső folyamatainak jobb,
szélesebb körű ismerete, valamint az állandó, folyamatos jelenlét.
Ennek ellentmondani látszik az a gyakorlat, amely például a Lenhardt
& Weichinger praxisában már nem egyedülálló, nevezetesen, hogy a
cég hazai, sőt akár regionális pr tevékenységének részét, vagy egészét
is outsource-olja a külsős ügynökségnek. Ez az ügynökség részéről
nyilvánvalóan megköveteli mind minőségi, mind mennyiségi értelemben
megfelelő, állandó és folyamatos jelenlétet nyújtó szakembergárda
odaadó munkáját. Azok a cégek, amelyek belső pr szakember
munkáját és pr ügynökségsegítségét egyaránt igénybe veszik, házon belül
elsősorban a vállalati belső kommunikációt, a pr stratégia
kialakításának és megvalósításának irányítását, valamint a
szponzorálást látják el. Így az alkalmazott pr ügynökség hatáskörébe a
pr stratégia kialakítása és kivitelezése, a sajtókapcsolatok kezelése,
a rendezvényszervezés és a kríziskommunikáció tartozik.
Azok a nagyvállalatok, amelyek nem rendelkeznek saját pr részleggel, és
nem alkalmaznak külső pr ügynökséget sem, cégük pr tevékenységét
jellemzően a különböző területen dolgozók feladatkörébe integrálják.
A külső pr ügynökséget alkalmazó cégek vezetői számos ügynökséget
tudtak megnevezni, amelyekkel kapcsolatban álltak, vagy állnak, de
36%-uk nem tudott név szerint egyet sem említeni, ami arra enged
következtetni, hogy a pr tevékenységben a felsővezetői kör nem, vagy
csak a belső pr szakemberek révén vesz részt. Médiainfo
A kutatást a Lenhardt & Weichinger megbízásából a BellResearch
végezte. A megkérdezettek köre egyrészt a Figyelő TOP 200 – gazdasági
teljesítményen alapuló – vállalati listája, másrészt a közvélemény
kutató cég saját vállalati adatbázisa volt. A válaszadók a
vállalatoknál nem a pr tevékenység közvetlen szakmai irányítói, hanem
azok a vezetők voltak, akik felé a pr tevékenységet irányító személy
beszámol. Top200: átlag 25 millió pr-re 2005-ben, www.mediainfo.hu, 2006. január 6.
|
|
|